yachts

Jag älskar verkligen mitt jobb och alla fördelar som kommer med det - resor, språk, perfekt solbränna året om, människor från hela världen, segling, strandhäng i Bahamas, utekvällar i Miami och bellinis vid Cannes strandpromenad allt blandat med superluxury. Yachting är en hel industri där man arbetar som personal ombord på privata lyxyachter, seglar var helst gästerna vill resa och ger top notch service 24/7. Det är alltid sjukt mycket att göra (allt från att flyga in KFC till en liten paradisö någonstans mitt i Bahamas, arrangera blommor, designa bordsdekorationer, åka yetski med gästerna och blanda 20 Pina Coladas på 3 minuter) och allt ska vara på en 12-stjärning servicenivå. Min position ombord kallas stewardess där man har arbetsuppgifter som bartendring, barista, servetris, housekeeping, butler och allt du kan tänka dig inom service.
 
Min båt just nu är 72 m (läs mer om min båt här) och vi är åtta tjejer ombord inom samma position som roterar och arbetar i shift så en av oss alltid är uppe och tillgänglig för service. Mitt favoritpass är frukostshiftet där du börjar 6 am med att ställa ut frukostbuffén, förberreda frukt och chilla med kockarna när dom bakar croissants på morgonen, servera gästerna som förutom bufféen kan beställa vad-dom-vill från köket (alltså vill någon ha en björnbärssmothie med banan och kokos så gör vi det no problem), förberreda för lunch och designa bordet med olika dekorationer varje dag. Efter lunch setup ligger passets break på 2-4 timmar där jag alltid springer iväg till gymet, tränar på vårt topdeck, mumsar skaldjurspasta på närmaste lyxrestaurang eller solar på stranden eller deck. Efter rasten är det fokus på mer service och housekeeping, förberedelser inför middags setup, blanda cocktails om gästerna är på pooldeck, checka städning och plocka iordning i rummen, vika handdukar och se till att allt är perfekt innan du slutar passet vid 9 pm. Efter jobbet brukar jag alltid hänga med killarna på deck (dom arbetar mer "vanliga" tider eftersom man inte kan jobba utomhus när det är mörkt ute), fiska över på akterdeck eller gå till stranden och bara vara. För mig är detta sjukt mycket jobb, lite rast och alltid stressigt och mycket att göra men samtidigt så otroligt värt det - tänk att varje gång du har rast är det som att åka på semester till Nassau och du får betalt för det.
 
Det krävs otroligt mycket engagemang och motivation för att arbeta inom den här industrin och första steget in som green kan vara tufft. Allt är väldigt utseendefixerat och CV-layout, referenser, tidigare erfarenheter och båt-vana är viktigt. Året är uppdelat i medelhav och Caribbean-säsonger, där det är enklast att börja i Medelhavet (eftersom den säsongen är mycket större för charters och det finns fler båtar att få jobb på) mellan maj och september. Jobb får du via olika agenturer eller dockwalking och the place to be är Antibes på franska rivieran (kan ses om världens yachtinghuvudstad - här samlas alla båtar, crew och agenturer). Något man även behöver är en säkerhetskurs som heter STCW (jag läste min här) och den kostar runt 10 000 kr.
 
Best Crew Agencys:
 
För mig var detta en prefekt grej att göra efter studenten - resa till världens mest lyxigaste platser, få gratis utbildning som bartender, high standard servetris och butler, prata franska och engelska, jobba och spara pengar (eftersom du inte har några utgifter för båten står för ALLT (läs mer om detta här). Dessutom kommer du tjäna mer än du någonsin kan göra av med - tro mig jag har försökt). Framförallt resorna och att alltid vara där det är bäst sol och lyx på jorden är vad tycker mest om med det här jobbet - känner mig så otroligt bortskämd och lycklig varje dag. Att man ens får betalt för detta (för för mig är det som att ha semester och jobba samtidigt) är löjligt. Hoppas jag lyckades svara på de flesta frågorna nu, har ni fler är det bara att skriva här.
 
Bisou, Moi.
lunchrast på stranden i Bahamas.
Albany i Nassau, Bahamas där vi bodde några månader.

Bordsdekorationer och design.
Akterdeck/topdeck, här dukar vi upp buffé, BBQ och cruising lunch.

Pooldeck och utsikt över Bimini Island i Bahamas.
Nyår på båten i downtown Miami.

Hemma i Miami med Kogo.

Grannyachts i downtown Miami, Epic Marina.

Avsltningssträckan när vi var ute och sprang i Albany Bahamas.

Utanför Palm Beach och påväg tillbaka till US efter 6 veckors charter i Bahamas.

En av våra follow-boats - följer alltså efter oss var vi än seglar så gästerna kan åka dit för dagsturer, speeddriving och lunch när dom vill.
Klassisk lunch-view - lite svenska ELLE, tjejsnack och tanning-sällskap, strandväskan, sololja och världens finaste paradisöar som utsikt.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara Ekman

Härligt, låter som ett superkul jobb!! :) Älskar Bahamas!! :)

Jag har bara mellanlandat i Paris massor med gånger, men aldrig besökt staden, så det ska bli toppenkul med en långweekend där!! :) kram

2013-04-05 @ 16:42:52
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Emma

Men ÅÅH, TA MIG DIT!

2013-04-05 @ 21:21:11
URL: http://emmalindbloms.blogg.se/
Postat av: Sara - Hold on be strong

Härliga bilder!!

2013-04-06 @ 00:52:41
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: Cecilia

Herregud det låter som ett drömjobb men ändå slirigt? :D Riktigt häftigt i alla fall och sjukt hur mycket du får se :D

2013-04-06 @ 09:52:25
URL: http://ceciliapetterssons.blogg.se
Postat av: Clara

Vilket otroligt jobb du har!

2013-04-06 @ 18:12:46
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Christine&Paris

Vilka härliga bilder!

2013-04-07 @ 12:11:36
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Maria

Kul att läsa om ditt spännande jobb!
Och härligt att du ocksâ är en Frankrikeälskare! ;)
Ha det gott!

2013-04-07 @ 13:41:31
URL: http://frankrikerunt.blogg.se
Postat av: felicia

Åh så härligt! Man blir ju inte lite avundsjuk haha :D

2013-04-07 @ 22:50:36
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: Matilda Carlsson

Jätte fina bilder! Verkar vara ett superjobb! :)

2013-04-08 @ 17:25:19
URL: http://nonsolus.blogg.se

Leave a part of you..

Ditt namn?
remember me?

E-mail? (publiceras ej)

URL/Din bloggadress?

From your hart..

Trackback
input{ background-color: #EDD3B5; border: 1px dashed red; font-family: verdana; color: white; font-weight: bold; font-size: 10px; } textarea{ background-color: #EFC49E; border: 1px dashed #EDD3B5; font-family: verdana; color: blue; font-weight: bold; font-size: 10px; }