Konsten att bli frisk

Börjar äntligen bli frisk från all förkylning, feber och huvudvärk nu. Så skönt! Har inte kunnat åka in till stan på över en vecka och mitt shoppingberoende börjar avta. Så vad är det som gör att man bli frisk, förutom sömn och mediciner? När jag mår bra psykiskt, mår min kropp bra = är man lycklig blir man frisk snabbare. Detta gäller i alla fall mig.

När jag är sjuk skämmer jag bort mig själv totalt, eftersom jag inte har så mycket annat att göra på dagarna - man kan ju knappt lämna sängen! Vardagslyx är det bästa jag vet och när jag är sjuk är det en del av min vardag. Så här är min miracle kur för att bli frisk.

  • Sov så mycket du kan, men inte på morgonen. Gå upp senast 10 så kroppen inte slappnar av för mycket under dagen, och lägg dig tidigt på kvällen. Läs gärna innan du somnar och varva ner med lugn musik. Det förbereder kroppen för vila och man har sedan lättare att somna.
  • Skäm bort dig själv, förutom plugg har man faktiskt tid med annat när man är sjuk, som att läsa en god bok eller se en bra film. Ha hemma-SPA med din bästa vän eller koppla av med en stor kopp Chailatte (tjejlatte) och en tidning. Allt som får dig att må bra är bra, nästan.
  • Bjud hem en vän, om så bara för en liten stund. Ha filmkväll, baka eller ta det bara lugnt, sitt med en kopp riktigt varm te och prata. Riktigt bra vänner kan man inte vara utan, inte ens när man är sjuk.
  • Drick Te, det helar, det är nyttigt. Ja, det är bra för nästan allt, så länge vi snackar grönt (och yes det finns gröna varianter av Chai med).
  • Sluta inte äta, även om du inte har någon matlust (något jag kanske inte är något bra exempel på). Eftersom du inte rör dig lika mycket som vanligt behöver din kropp inte riktigt lika mycket näring som en dag då du är frisk, men för att bli frisk behöver kroppen all hjälp den kan få = mat.
  • Handla på postorder, för att stilla ditt shoppingberoende och hålla dig borta från att springa i affärer, som skulle göra dig ännu mer sjuk. Håll dig även borta från all annan sorts träning och glöm gymet.
  • Ring din pojkvän, be honom komma över. Han om någon får dig garanterat att må bättre. Min lycka stavas Pontus.

Good luck dear.

Kommentarer
Postat av: Madde

braaa tips!!

2009-11-10 @ 19:06:01
URL: http://madesmode.webblogg.se/
Postat av: N I L M A

såna här tips är ju kanonbra!

2009-11-10 @ 20:57:18
URL: http://nilma.myshowroom.se

Leave a part of you..

Ditt namn?
remember me?

E-mail? (publiceras ej)

URL/Din bloggadress?

From your hart..

Trackback
input{ background-color: #EDD3B5; border: 1px dashed red; font-family: verdana; color: white; font-weight: bold; font-size: 10px; } textarea{ background-color: #EFC49E; border: 1px dashed #EDD3B5; font-family: verdana; color: blue; font-weight: bold; font-size: 10px; }